29 april Webinar virtuele crisisorganisatie

Let op: deze activiteit heeft al plaatsgevonden

Activiteitendata

  • Datum
  • Locatie ONLINE

Als gevolg van ingrijpende en langdurige uitval van kritieke infrastructuren (bijvoorbeeld van internet, aardgas of elektriciteit), extreem weer of een nucleair ongeval kan het voorkomen dat crisisprofessionals niet langer vanuit de eigen organisatie een crisis kunnen managen. Vanwege COVID-19 moeten veel medewerkers van crisisorganisaties hun crisistaken vanuit de thuissituatie uitvoeren. Het vervullen van een rol in de virtuele crisisorganisatie kan lastig en stressvol zijn. Hoe zet je een succesvolle virtuele crisisorganisatie op? Welke voorzieningen zijn hiervoor nodig? En wat voor soort stress levert thuiswerken op? Deze module geeft antwoorden op deze vragen en biedt u de handvatten om een virtuele crisisorganisatie op te zetten.

Programma

Deze module legt uit hoe u een succesvolle virtuele crisisorganisatie kunt opzetten, wat de vereisten hiervoor zijn, hoe medewerkers hun rol in de virtuele crisisorganisatie goed kunnen uitvoeren, welke online vergaderetiketten hierbij kunnen helpen en hoe u stress bij uzelf en collegae kan herkennen en beperken. Het informatieve gedeelte van de module bestaat uit lesvideo’s van experts, een interview en een podcast. Het interactieve gedeelte van de module geeft deelnemers de kans om vragen te stellen, lessen en aanbevelingen met elkaar te delen en te discussiëren hoe u uw virtuele crisisorganisatie kunt voorbereiden voor andere typen crises in de toekomst.

Doelgroep

Deze module richt zich op medewerkers van crisisteams binnen IenW zoals bijvoorbeeld Rijkswaterstaat, de Inspectie, de ANVS of het KNMI, die zich willen voorbereiden op crises die zij vanuit een thuissituatie of vanuit een virtuele crisisorganisatie moeten bestrijden. De module biedt hun tips en handvatten die zij kunnen gebruiken om hun virtuele crisisorganisatie te verbeteren. Na volledige afronding van de module ontvangen deelnemers automatisch een certificaat.

Duur

Het voltooien van het informatieve gedeelte van de module duurt ongeveer 1,5 uur. Deelnemers kunnen de module in hun eigen tijd doorlopen. Het informatieve deel van de module De virtuele crisisorganisatie is vanaf donderdag 25 maart 2021 na 9.00 uur online (in eigen tijd) te volgen.

Het interactieve deel van deze module zal op donderdag 29 april 2021 van 9.00 uur tot 10.30 uur plaatsvinden. Via de discussiegroep op het online leerplatform kunt u vragen stellen aan medecursisten of aan gastsprekers.

Inschrijven

Lijkt het u leuk en interessant om de module De virtuele crisisorganisatie te volgen? Dat kan! U kunt zich inschrijven door een e-mail te sturen naar siebeoverdijk@crisisplan.nl, waarin u uw voor- en achternaam, mailadres, organisatie, functie en eventueel uw mobiele telefoonnummer vermeldt, en waarin u aangeeft welke module(s) u wil volgen.