Een persbericht na twee dagen kan echt niet meer

Niet zakelijk informeren, maar met gevoel benaderen. Dat geldt voor marketingcampagnes, voor gesprekken tussen arts en patiënt en voor vele andere vormen van communicatie. Ook crisiscommunicatie verandert van gezicht en inhoud. Stop met zenden en zet in op actieve interactie, is het uitgangspunt nu.

Social media gaan vliegensvlug met informatie aan de haal. De communicatie van de overheid moet daarom sneller. Liveblogs en tweets nemen meer en meer de plek in van statische persberichten. Maar hoe pak je dat slim aan? Empathie, interactie en snelheid: deze invalshoeken stond centraal tijdens de Themadag Crisiscommunicatie. Zo’n 200 crisis- en communicatieprofessionals uit diverse overheidsgeledingen kwamen hiervoor op 6 november bijeen. De dag - georganiseerd door het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC), de directie Communicatie (DCO) en Rijkswaterstaat (RWS) - zat bomvol brainstorm- en netwerkbijeenkomsten, workshops en verdiepingssessies.

Rust bewaren en uitstralen

Bij een crisis is het gericht inzetten van communicatie een belangrijk middel om de buitenwereld te informeren, om onrust weg te nemen en het verloop in goede banen te leiden. Tijdens de paneldiscussie bij de start van de themadag, lieten Friso Fennema (directeur DCO), Leonie Scheer (hoofd Communicatie Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV)) en Rob Hagman (hoofd DCC-IenW) daar hun licht over schijnen. ‘Rust bewaren en uitstralen is het allerbelangrijkste bij crisiscommunicatie’, zo meent Friso. ‘Dat moet snel én zorgvuldig gebeuren, en dat geeft best een spanningsveld.’

Lees het hele verslag van de Themadag Crisiscommunicatie.